مقایسه کن

درباره مشخصات هدفون ها بیشتر بدانیم : آکوستیک

نوشته شده توسط: کمال عقلی | 1394/12/05 21:44:54

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هدفون ها و هدست ها که در هنگام خرید می‌بایست به آن توجه کرد و بر اساس سلیقه و نیاز خود آن‌ها را برگزید، بحث آکوستیک هدفون است. در هدفون ها و هدست ها سه نوع آکوستیک وجود دارد : هدفون های پشت بسته، هدفون های پشت باز و هدفون های نیمه باز یا نیمه بسته

 

هدفون های پشت بسته 

در این نوع هدفون ها، در پشت گوشی ها هیچ‌گونه منفذی وجود نداشته و کاملاً بسته است و صدای هدفون هیچ‌گونه ارتباطی با محیط بیرون ندارد. لذا انتقال صدا از بیرون به داخل هدفون و برعکس کمتر اتفاق می‌افتد. در این نوع هدفون ها، به دلیل محبوس شدن صدا در فضای بین گوشی ها و گوش شما، شخص کاملاً حس می‌کند که صدا از هدفون روی گوش او می‌آید و این موضوع در کاهش کیفیت صدا تأثیرگذار است. همچنین به دلیل عدم گردش هوا با محیط بیرون، گوش‌ها بیشتر گرم شده و عرق می‌کنند و درنتیجه زودتر دچار خستگی خواهید شد.

در مقابل انتشار کمتر صدای هدفون به محیط خارج و همچنین ورود حداقلی صدای محیط و عدم تلاقی آن با موزیک تولیدشده در این نوع هدفون ها، محصولات دارای این آکوستیک را برای استفاده در محیط‌های عمومی و شلوغ بهتر می‌گرداند. یک نمونه‌ی مناسب برای این نوع آکوستیک، هدفون Beyerdynamic DT 770 PRO است که به دلیل حذف نویز بالا برای مانیتورینگ مناسب است.

آکوستیک هدفون beyerdynamic DT1770 Pro

هدفون های پشت باز

برعکس هدفون های نوع قبل در این نوع هدفون ها هیچ صفحه‌ای مانع ارتباط گوشی ها با فضای بیرون نمی‌شود. لذا گردش هوا در هنگام پخش صدا و به‌خصوص بیس هدفون باعث می‌شود در استفاده از هدفون های پشت باز، صدایی شفاف‌تر، واقعی‌تر، با بیسی کوبنده‌تر و دارای فضا، عمق و گستردگی بیشتر احساس کنید. این بدان معنی است که شنونده حس می‌کند صدا در فضا پخش‌شده و از نقطه‌ای دورتر می‌آید.

اما به دلیل انتقال صدای بیرون به داخل هدفون، در صورت استفاده از این نوع هدفون ها در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا، برای جلوگیری از خلل در شنیدن صدای هدفون مجبور به افزایش حجم صدا می‌شوید که این امر به‌مرورزمان ممکن است به شنوایی شما آسیب جدی وارد نماید. همچنین در صورت استفاده از هدفون هایی با این نوع آکوستیک، ممکن است صدای آن باعث مزاحمت برای اطرافیان گردد.

نمونه‌ی مناسب این نوع آکوستیک نیز هدفون Beyerdynamic DT 990 است که شرکت بیرداینامیک آن را برای میکس، مونتاژ و مستر و نه مانیتورینگ مناسب می‌داند. مقایسه‌ی شکل ظاهری این دو نیز می‌تواند تفاوت‌های این دو نوع آکوستیک را برای شما روشن‌تر نماید.

آکوستیک هدفون beyerdynamic DT1990                         

هدفون نیمه باز

این نوع هدفون ها بخشی از مزایا و بخشی از معایب هردو نوع قبل را دارد. به‌طورکلی آکوستیک نیمه باز باوجود قابلیت حذف نویز قابل‌قبول‌تر نسبت به هدفون های پشت باز، فشار کمتری را در مقایسه با هدفون های پشت بسته به گوش وارد می‌نماید.

آنچه در هدفون دات آی آر گفته شد 

به‌طورکلی مهم‌ترین معیار انتخاب بین این انواع آکوستیک، محیطی است که قرار است هدفون در آن استفاده شود. معمولاً در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا از هدفون های پشت بسته استفاده می‌شود تا از ورود صدای بیرون جلوگیری شود. همچنین در استودیوهای ضبط صدا نیز به‌منظور جلوگیری از خروج صدا از هدفون و ضبط آن توسط میکروفون ها، از این نوع هدفون ها استفاده می‌شود.

حتی اگر برای شما مهم است که صدایی که در هدفون شما پخش می‌شود توسط اطرافیان شنیده نشود، بازهم انتخاب این نوع هدفون ها بهتر است. درنتیجه پیشنهاد ما برای دی جی ها و کسانی که می‌خواهند در استودیو یا در محیط‌های عمومی از هدفون خود استفاده کنند به‌منظور جلوگیری از مزاحمت صدای بیرون برای خود و همین‌طور مزاحمت صدای هدفون خود برای دیگران، استفاده از آکوستیک بسته است.

اما اگر در محیط‌های آرام و کم سروصدا مانند منزل و اتاق خود و برای مصارف شخصی از هدفون استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما به دلیل صدایی شفاف‌تر و با عمق و فضای بیشتر، استفاده از هدفون های پشت باز است. هرچند استفاده از این نوع هدفون به‌منظور جلوگیری از خطر در محیط‌هایی مانند خیابان که نیاز به آگاهی محیطی بالایی در آن‌ها دارید نیز توصیه می‌گردد. اما درنهایت انتخاب به عهده‌ی شماست. شما کدام نوع هدفون را بیشتر می‌پسندید ؟



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.