مقایسه کن

کیفیت ساخت هدفون چیست و چگونه می توان از آن اطلاع یافت؟

نوشته شده توسط: مهراد ضروریان | 1399/09/11 23:55:51

شاید برایتان پیش آمده باشد که هنگام خرید یک محصول صوتی نگران کیفیت و دوام آن باشید. موضوع کیفیت ساخت هدفون شاید گاها حتی از کیفیت صدای آن نیز مهم تر باشد زیرا هر چه قدر هم هدفون مورد نظر شما از لحاظ صدایی شما را جذب خود نماید اما اگر دوام و استحکام لازم را نداشته باشد ممکن است شما را از خرید آن منصرف نماید. لذا از شما دعوت می کنیم به منظور آگاهی از پارامتر های مهم در ساخت بهترین هدفون از لحاظ کیفیت ادامه ی این مقاله را مطالعه بفرمایید.

باید هنگام خرید با کیفیت ترین هدفون به چه ملاک هایی دقت کنیم !

با توجه به گرانی های اخیر به وجود آمده در کشورمان، کیفیت ساخت و دوام یک محصول حتی بیش از پیش اهمیت یافته است زیرا تعمیرات محصولات صوتی بسیار کم یاب و گران قیمت خواهد بود و عمدتا یک هدفون تعمیری عملکرد سابق خود را نیز نخواهد داشت لذا بهتر است از همان ابتدا هدفونی انتخاب شود که از استحکام بالایی برخوردار باشد. خوشبختانه تقریبا تمام هدفون های کمپانی های اصلی صوتی از حداکثر کیفیت لازم برخوردارند و در این زمینه پیشرفت های زیادی نیز با استفاده از آلیاژ ها و طراحی های جدید به وجود آمده است. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بازخورد هایی که خریداران هدفون در سال های اخیر و به وسیله فضای مجازی به اشتراک گذاشته اند نیز در پی بردن به اشکالات و نقص های کیفی محصولات و رفع آن ها موثر بوده است.

در این مقاله سعی می کنیم تا کیفیت ساخت بهترین هدفون ها را در سه بخش بررسی نماییم اما قبل از آن تعریفی در خصوص واژه کیفیت ساخت هدفون ارائه می دهیم: کیفیت ساخت به میزان استحکام قطعات هدفون، جنس آن ها و اتصالات بین این دو در کنار دوام آن ها در گذر زمان گفته می شود.

فاکتور های انتخاب بهترین بدنه هدفون 

ساختار بدنه ی هدفون شامل هدبند، ایرکاپ و اتصالات بین این دو می‌باشد. به طور کلی در هدفون های ارزان قیمت این نواحی بیشتر از جنس پلاستیک سخت و پلی کربنات هستند تا وزن سبک و هزینه ساخت کم تری داشته باشند اما از طرفی استحکام و مقاومت فلز را ندارند. استفاده از فلز در ساخت هدفون در تولیدات بالای 100 دلار دیده می شود که در این هدفون ها با استفاده از آلیاژ های جدید و آلومینیوم یک توازن در وزن کم و استحکام بالا به چشم می خورد. در هدفون های گران قیمت تر نیز استفاده از مواد خاصی مثل چوب و یا استیل ضد زنگ به هدفون جلا و کیفیت خاصی می بخشد. قابل ذکر است که هرچه تعداد اتصالات کم تر باشد ساختار هدفون یک پارچه تر و منسجم تر خواهد بود. جنس هدبند نیز می تواند از پلاستیک، چرم مصنوعی یا طبیعی قابل تغییر باشد.

فریم هدفون

آیا میشود گفت بهترین پد هدفون کدام است ؟ 

پد ها به عنوان بخشی که از هدفون که بیشترین تماس را با گوش داشته و معمولا پس از مدتی استفاده احتیاج به تعویض دارند از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. اکثر پدهای استفاده شده در هدفون ها از جنس چرم مصنوعی می باشند که ساخت آن ها کم هزینه تر بوده و ضرب بیس را بهتر منتقل می نمایند اما در مقابل موجب گرم شدن گوش می گردند. جنس مخمل نیز عمدتا در هدفون های پشت باز به کار می روند که راحتی بیشتری ارائه می نمایند که البته به علت ساختار شل، ضرب بیس را کم تر متقل می کنند.

نوع جدید پد ها تحت عنوان هیبرید با استفاده از چرم در ابتدای هدفون و سپس مخمل در محل تماس با گوش این مشکلات را حل کرده است که البته ساخت آن ها پر هزینه می باشد. در هر صورت در اثر استفاده ی مداوم، پد ها به مرور تحلیل رفته و از شکل اولیه خارج می شوند که باید تعویض گردند.پس میشود گفت تا الان پد های هیبرید بهترین پد هدفون ساخته شده است.

پد هدفون

کابل هدفون چه تاثیری در کیفیت هدفون میگذارد ؟ 

کیفیت کابل به عواملی مانند جنس سیم، روکش بیرونی و محل اتصال آن مربوط است. جنس سیم درون کابل ها می تواند از مس، نقره، طلا یا آلیاژی از این سه باشد. اکثرا جنس سیم درون کابل ها از مس می باشد زیرا انعطاف پذیری بالایی داشته و ارزان تر می باشد. درجه خلوص کابل های مسی با تعداد 9 ها مشخص می شود. به عنوان مثال  4N به معنی درجه خلوص 99.99 % می باشد. نقره نسبت به مس رسانا تر است و در مجموع به نسبت قیمت، بهترین کیفیت را ارائه می دهد و در هدفون های گران قیمت ( بالای 500 دلار) و بعضی کابل های افترمارکت دیده می شود.

روکش کابل ها نیز عمدتا از جنس لاستیک می باشند که منعطف و ارزان است و می تواند به صورت ساده و یا بافته شده (braided) و بعضا شفاف از آن استفاده کرد. محل اتصال کابل نیز معمولا با روکش طلا، برنج یا نقره پوشانده می شود. این مواد در مقایسه با فلزات دیگر نسبت به فرسایش مقاوم تر هستند که روکش طلا بهترین مقاومت را دارد.

مطالعه بیشتر: پاسخ فرکانسی هدفون عریض تر از بازه ی فرکانسی گوش انسان!! چرا ؟

جمع بندی 

جدا از کیفیت ساخت هدفون، نحوه ی استفاده و رسیدگی به آن نیز حائز اهمیت می باشد. استفاده پرتابل از هدفون آن را در معرض ضربه قرار می دهد از این سو تهیه کیف محافظ می تواند عمر دستگاه را بیشتر نماید. همچنین مواردی مثل رطوبت و گرد خاک موجب افزایش سرعت فرسایش هدفون ها می شوند لذا بهتر است تا هدفون در جایی خشک و بسته نگه داری شود. داشتن گارانتی یک مزیت به حساب می آید و بیشتر هدفون ها با گارانتی یک تا دو ساله ارائه می شوند. در پایان لازم به ذکر است هر چقدر هم کیفیت ساخت یک هدفون بالا باشد، در صورت عدم مراقبت و استفاده نادرست از عمر مفید آن کاسته خواهد شد.

این مقاله با مساعدت جناب آقای پوریا میرزائی صاحب پیج Audiophileiran، اختصاصا برای وب سایت هدفون دات آی آر نگارش شده است. لذا بدین وسیله از این عزیز تشکر و قدردانی می نماییم.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.