مقایسه کن

تکنولوژی حذف نویز یا نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟

نوشته شده توسط: الیاس سالار | 1400/06/22 23:48:18

حذف نویز یا Noise Cancelling  دقیقاً به چه معناست؟

 

اگر تابه‌حال برای خرید هدفون یا هدست به فروشگاهی مراجعه کرده باشید بی‌درنگ حداقل یک یا دو بار کلمه نویز کنسلینگ به گوشتان خورده است اما ممکن است معنی دقیق این کلمه را ندانید که این تقصیر شما نیست. بسته به توضیحات، نویز کنسلینگ چند معنی مختلف دارد که هیچ کمپانی و شرکتی در استفاده از این اصطلاح باهم اشتراک نظر نداشته و هر شرکتی معنی خود را استفاده می‌کند. پس بیایید باهم معما را بازکنیم.

 

اول‌ازهمه، دو معنی جدا درباره نویز کنسلینگ وجود دارد؛ یکی در میکروفون ها و یکی در خود هدفون. اولین مدل یعنی همان نویز کنسلینگ میکروفون کمک می‌کند فردی که با آن تماس گرفته‌ایم صدای ما را بشنود و نه سروصدای محیطی که ازآنجا تماس را برقرار می‌نماییم. مورد دوم یعنی نویز کنسلینگ هدفون نیز به شما کمک می‌کند تا ضمن پوشش مناسب گوش، بابت سروصدای محیطی که در آن قرار دارید اذیت نشوید. حالا بیایید به هرکدام از این موارد با جزییات بیشتری نگاه کنیم.

نویز کنسلینگ در میکروفون ها :

این تکنولوژی مستقیماً به نفع شما نیست اما به بقیه کمک می‌کند تا صدای شمارا بهتر بشنوند چراکه میکروفون نویز کنسلینگ هم‌زمان که صدای شمارا برمی‌دارد از صدای پس‌زمینه چشم‌پوشی می‌کند. این تکنولوژی از طریق روش‌های مختلفی پیاده‌سازی می‌شود که شامل شکل و موقعیت میکروفون ها، پردازش دیجیتال سیگنال و دیگر جزییات تکنیکی است. بیشتر هدفون های پیشرفته از چند میکروفون استفاده می‌کنند تا تکنولوژی نویز کنسلینگ را یک درجه بالاتر ببرند.

چگونه از چند میکروفون برای افزایش قدرت نویز کنسلینگ استفاده کنیم ؟

دو میکروفون بافاصله از یکدیگر قرار دارند که یک کدام از آن‌ها به دهان شما نزدیک‌تر از دیگری است. وقتی اولین میکروفون صدا شمارا برداشت می‌کند، آن‌یکی بیشتر صدای اطراف را برمی‌دارد. این دو صدا با یک سری الگوریتم دیجیتال ترکیب می‌شوند که باعث می‌شود فقط صدای شما برداشته شود. این قضیه کمی عجیب به نظر می‌رسد ولی طبق آزمایشات نتیجه داده و عملی است. برای درک بهتر این مطلب به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله‌ی : الگوی برداشت یا Pickup Pattern در میکرفون ها را نیز مطالعه بفرمایید.

کمپانی‌ها و شرکت‌ها از نامه‌ای تجاری مختلفی برای تکنولوژی حذف نویز محصولات خود استفاده می‌کنند. برای مثال جبرا نام تکنولوژی خود را Noise Blackout گذاشته است. پس اگر نمی‌خواهید به‌عنوان فردی که در تونل باد گیر کرده یا در یک سکانس فیلم اکشن بازی می‌کند به نظر بیایید، یک هدست که با تکنولوژی نویز کنسلینگ برای شما ساخته‌شده و گزینه خوبی است را خریداری نمایید.

نویز کنسلینگ در هدفون ها :

وقتی کلمه نویز کنسلینگ هدفون را می‌شنویم بیشتر ترغیب می‌شویم که درباره‌اش فکر کنیم. این تکنولوژی زمانی به کار شما می‌آید که می‌خواهید صدای محیط را نشنوید و بر مکالمه با فرد یا گوش دادن به موسیقی خود تمرکز کنید. شاید در سفرهای هوایی بلندمدت افرادی که از این نوع هدست ها استفاده می‌کنند تا صدای گریه بچه‌ها یا موتور هواپیما را نشنوند توجه شمارا جلب کرده باشند. این قضیه کمی گیج‌کننده به نظر می‌آید ولی باید گفت دو نوع نویز کنسلینگ در هدفون ها وجود دارد، حالت فعال و غیرفعال. معنی این‌ها چیست؟ خوشحالم که این سؤال رو پرسیدین!!

حالت غیرفعال حذف نویز هدفون ها :

کمپانی‌ها حذف نویز را در این نوع هدفون با استفاده از ویژگی‌های فیزیکی هدفون انجام می‌دهند که ازجمله‌ی این کارها می‌توان به دست‌کاری روی چیدمان و جنس مواد استفاده‌شده در آن‌ها اشاره نمود. درنتیجه این‌یک اصطلاح فانتزی است برای توصیف تأثیری که از پوشیدن هدست به دست می‌آورید. شاید بپرسید این یعنی همان هدفون های بزرگی که در ساختمان‌سازی یا ساختن دستگاه‌های حجیم استفاده می‌شود؟ بله، حذف نویز غیرفعال همان است.

حذف نویز غیرفعال بهترین گزینه برای فیلتر گرفتن صداهای بلند، غیرمعمول و با فرکانس زیاد است. مانند صدای همکار شما که یکسره درباره آخرین قسمت سریالی که دیشب دیده صحبت می‌کند. درحالی‌که از این تکنولوژی بیشتر برای هدفون های موزیک استفاده می‌شود، بعضی از هدست های اداری جدید نیز به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند تا کاملاً گوش شمارا در برابر صدای های خارجی کاور کنند. پس اگر در یک شرکت شلوغ و یا محیط باز کار می‌کنید، این نوع هدفون یک نعمت از سوی خداست.

حالت فعال حذف نویز هدفون ها :

در حالت فعال تکنولوژی پیشرفته‌تری استفاده‌شده است تا به‌صورت غافلگیرانه با صدای اطراف مقابله کنید. این حالت عمدتاً الگوی صدای ورودی را  شناسایی و آنالیز می‌کند و مانند آینه یک آنتی نویز یا سیگنال نویز معکوس ارسال می‌کند تا سیگنال را کنسل کرده و درنتیجه نویز صدا را به‌خوبی کاهش می‌دهد.

این نوع حذف نویز بهترین کارایی را در مقابل صداهای ثابت و با فرکانس پایین دارد. مانند فن‌های سقفی، صدای موتور، یا همان همکارتان که از توضیح دادن فیلم مورد علاقه اش برای نفر هزارم دل نمی‌کند!! شما بیشتر این تکنولوژی حذف نویز را در هدست های استریو مشاهده می‌نمایید که می‌تواند جفت گوش های شمارا پوشش داده و صدای بیرون را کاملاً متوقف نماید ولی بعضی هدست های تک گوش هم از این تکنولوژی برای شنوایی بهتر گوش شما استفاده می‌کند.

همچنین حذف نویز به عوامل دیگر مانند قرارگیری در گوش هم‌ بستگی دارد.

هدفون داخل گوش مدل (in ear) : این حالت دارای بالشتک‌های ژله‌ای کوچکی است که باعث می‌شود هدفون به‌طور کامل داخل گوش قرار گیرد لذا بیشترین ایزوله سازی را در بین همه انواع هدفون داراست و تا 80% امکان حذف نویز در آن وجود دارد.

هدفون داخل گوش مدل (earbud) : تفاوت این حالت بزرگ‌تر بودن گوشی‌های آن است و هدفون کاملاً وارد گوش نمی‌شود. حداکثر توان ایزوله سازی نویز در این حالت هدفون 30% است.

هدفون روی گوش (on ear) : این حالت هدفون بر روی لاله‌های گوش قرار می‌گیرد و به همین دلیل بیش از 30% توان حذف نویز ندارد.

 هدفون اطراف گوش (over ear) : این حالت از هدفون به‌طور کاملاً گوش را در برگرفته بنابراین تا حد 70% امکان ایزوله سازی دارد.

 

جمع‌بندی : بیشتر هدست های پیشرفته از هر دو نوع نویز کنسلینگ هدست و میکروفون استفاده می‌کنند تا مکالمه را در هر دو طرف خط بهتر جلوه بدهند. زیربنای نویز کنسلینگ میکروفون یک‌چیز است و آن این‌که اگر صدای پس‌زمینه متوقف شود صدای شما چراغ سبز را می‌گیرد و زیربنای نویز کنسلینگ هدفون نیز حذف صدای محیط توسط بلاک کردن آن از طریق ساختار فیزیکی و یا ایجاد فرکانسی عکس صدای اطراف است.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.