مقایسه کن

چگونه از هدفون استفاده کنیم که گوشمان آسیب نبیند

نوشته شده توسط: معین | 1401/02/26 19:50:53

همانطور که می‌دانید امروزه افراد بسیار زیادی برای کارهای روزمره خود، از هدفون استفاده می‌کنند و تعداد آن‌ها هر روز در حال افزایش است. اما متاسفانه با افزایش این افراد، گزارشات کم شنوایی در مراکز درمانی رو به افزایش است. این موضوع نشان می‌دهند که بسیاری از مصرف‌کنندگان هدفون، اصول استفاده از این دیوایس را نمی‌دانند و عملا با انجام کارهای غیراصولی، به گوش‌های خود آسیب می‌رسانند. همین موضوع باعث شد تا ما در گروه هدفون دات آی آر مقاله‌ای را تهیه کنیم و در آن اصول استفاده از هدفون را بیان کنیم تا گوش‌های شما عزیزان، آسیب نبیند. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

چگونه از هدفون استفاده کنیم که گوشمان آسیب نبیند

روش‌هایی که در این مقاله توضیح داده می‌شود، به کمک یک متخصص شنوایی تهیه و تنظیم شده است. بنابراین رعایت کامل توصیه‌هایی که در این نوشته بیان می‌کنیم، بدون شک می‌توانید نهایت لذت را در زمان استفاده از هدفون خود، تجربه کنید. همچنین در صورتی که نگران فرزند خود هستید، می‌توانید این نکات را به او بگویید تا از عوارض و خطراتی مانند کم‌شنوایی و آسیب رسیدن به پرده گوش، جلوگیری کنید.

گوش داخلی انسان، شامل استخوان‌های کوچک و نازکی می‌باشد که وظیفه دارند، ارتعاشات صداهای موجود را به حلزون گوش بفرستند. در داخل حلزون گوش، مایع خاصی وجود دارد که سطح آن با 30 هزار موی میکروسکوپی، احاطه شده است. در واقع از نظر پزشکی، موهای موجود در حلزون گوش، بر اساس واحدهای bundle و band دسته‌بندی می‌شوند. اما در گام بعدی، هر باند وظیفه دارد یک واحد فرکانسی خاص را بررسی و تشخیص دهد.

باندهای خارجی اما موظف هستند تا صداهایی که نرم و کم است را برای باندهای داخلی، افزایش دهند. در نهایت، ارتعاشات ایجاد شده برپایه صداهای اطراف، سبب می‌شود تا امواج در داخل مایع داخلی حلزون، تکان بخورند. تکان خوردن امواج داخلی، باعث می‌شود تا سلول‌های مویی، حرکت کنند. این حرکت‌ سلول‌های مویی، به پایانه‌های عصبی می‌رسند. سپس مغز آن را به عنوان حس شنوایی در نظر می‌گیرد.

حال که با نحوه کارا کردن گوش آشنا شدیم، زمان آن است تا با اصول استفاده درست از هدفون آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

محدودیت در حداکثر صدای گوشی

اگر نگران فرزند خود هستید و می‌دانید احتمال کم شنوایی او بخاطر صدای زیاد هدفون وجود دارد، بهتر است از این روش استفاده کنید. امروزه اکثر موبایل‌های هوشمند، از قسمت تنظیمات قابلیت محدود کردن حداکثر صدا را ایجاد کرده‌اند. بنابراین کافیست حداکثر صدای موبایل فرزند خود را کاهش دهید.

نکته: در صورتی که قصد دارید برای گوشی موبایل آیفون این کار را انجام دهید، کافیست از قسمت Settings به بخش Music مراجعه کنید. سپس در این قسمت باید گزینه Volume Limiter را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که این گزینه در زیر بخش EQ قرار دارد. اکنون می‌توانید به راحتی، حداکثر صدای موبایل را تنظیم نمایید.

اصول کلی حداکثر صدای موبایل، نصف صدا یا نهایتا دو سوم از مقدار صدای موبایل است. همچنین دقت داشته باشید که کیفیت موسیقی و صدای آهنگ هم می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین برای اطمینان بیشتر، توصیه می‌کنیم چندین مدل آهنگ مختلف گوش دهید.

انتخاب هدفون باکیفیت

اگر فکر می‌کنید با کم بودن صدای گوشی، به راحتی صداها را نمی‌شنوید، باید بگوییم این یک تصور کاملا اشتباه است. کافیست یک هدفون باکیفیت انتخاب کنید و مجددا این موضوع را امتحان کنید. برای خرید هدفون، توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای خرید هدفون را مطالعه نمایید.

نوع هدفون در شنیدن صداهای مدنظر تاثیر بسیار زیاد دارد. برای مثال اگر از هدفون‌های توی گوش استفاده کنید، ممکن است گاهی اوقات صدای محیط اطراف را بشنوید. این موضوع باعث می‌شود تا صدای موبایل خود را افزایش دهید تا راحت‌تر به موسیقی خود را گوش کنید. در چنین شرایطی، احتمال آسیب رساندن به گوش بسیار زیاد است. اما در صورتی که هدفون‌های داخل گوش شما از مدلی است که به کمک یک تکه لاستیک فضای بین هدفون و گوش را پوشش میدهد، نیازی به افزایش صدا نخواهید داشت، زیرا دیگر صدای محیط اطراف را نمی‌شنوید.

استفاده از هدفون‌های دورگوش

هدفون‌های دورگوش بهترین گزینه برای انتخاب هدفون هستند. زیرا علاوه بر اینکه به کمک پدهای خود اجازه ورود صدای محیط اطراف را نمی‌دهند، مجرای گوش را هم مسدود نمی‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا شما صدای موسیقی را با کیفیت بیشتری بشنوید و عملا نیازی برای افزایش صدای آن نداشته باشید.

جمع بندی

در نهایت توصیه می‌کنیم تمام موارد ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید تا کمترین آسیب به گوش‌های شما وارد شود. در صورت استفاده غیر اصولی از هدفون، شک نکنید که در دراز مدت، کم‌شنوایی و مشکلاتی از قبیل گریبان‌گیر شما خواهد شد. در صورتی که قصد خرید هدفون دارید، توصیه می‌کنیم همین الان به قسمت فروشگاه سایت هدفون دات آی آر مراجعه کنید. امیدواریم مطالب ارائه شده باعث شود گوش شما دچار کم‌شنوایی ناشی از استفاده از هدفون نشود.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.