مقایسه کن

آشنایی با انواع هدفون های بی سیم (وایرلس)

نوشته شده توسط: کمال عقلی | 1397/12/10 19:21:40

دنیای امروز با سرعت زیادی به سوی اتصالات بدون سیم و قابل حمل و نقل حرکت می کند. جایگزین شدن اینترنت سیم کارت به جای ADSL که ما را از اتصال سیمی به پریز تلفن و پریز برق بی نیاز می کند، استفاده از شارژر وایرلس برای تلفن های همراه یا حتی پاوربانک ها که ما را از قید مکان می رهانند، همه و همه بر این موضوع دلالت می کنند. هدفون ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و روز به روز تمایل خریداران و در نتیجه تولید کنندگان به سوی هدفون های بی سیم میل می کند. اتصال بی سیم روش های گوناگون و کاربری های مختلفی دارد که در این مقاله قصد داریم شما را با انواع آن آشنا نماییم.

مسیر پیشرفت ارسال اطلاعات صدا از مادون قرمز تا امواج بلوتوث

قدیمی ترین روشی که برای این منظور استفاده می شد که دیگر عملا منسوخ شده و امروزه کاربردی ندارد استفاده از امواج مادون قرمز بود. در این روش فرستنده ای برای ارسال صوت از طریق امواج Infrared وجود داشت که آن را از طریق سیم به منبع صوتی مثلا تلویزیون وصل می نمودیم که وظیفه ی حمل صدای مورد نظر شما را از منبع به هدفون بر عهده داشت. در این سیستم یک مشکل اساسی وجود داشت و آن این بود که این امواج فقط به صورت مستقیم سیگنال ارسال نموده و قابلیت عبور از موانع را نیز نداشتند. لذا استفاده از این هدفون ها فقط در مقابل فرستنده میسر بود و شما در حین استفاده از آن امکان جابجایی نداشتید چرا که دراین صورت صدا قطع می گردید.

پس از گذر از این سیستم قدیمی، روش های متنوع دیگری پا به عرصه گذاشتند که اولین آن ها استفاده از امواج رادیویی FM بود و پس از آن و به مرور زمان استفاده از امواج بلوتوث و 2.4GHz نیز رایج شدند. برتری این روش ها نسبت به حالت قبلی امکان حرکت کره ای و نه خطی امواج و همین طور قابلیت گذر آن ها از موانع می باشد. این یعنی دیگر نیاز نیست برای دریافت سیگنال در مقابل فرستنده قرار بگیریم چرا که در روش های جدید امواج در همه ی جهات و در شعاع معینی که برد آن ها می باشد منتشر می شوند.

بیشتر بخوانید : پاسخ فرکانسی هدفون عریض تر از بازه ی فرکانسی گوش انسان!! چرا ؟

امواج نامریی مورد استفاده در هدفون های بی سیم

 

معایب امواج رادیویی در هدفون های بی سیم و رفع آنها با جایگزین کردن بلوتوث

ابتدایی ترین روش فعلی استفاده از امواج FM می‌باشد. در این روش نیز می بایست فرستنده را در کنار منبع صوتی قرار داده و آن ها را با کابل یه یکدیگر متصل نماییم تا این فرستنده صدا را از منبع دریافت نموده و به صورت بی سیم به هد‌فون منتقل نماید. اما این روش نیز معایب مختلفی دارد که باعث شده است نیاز به روش های مناسب تری احساس شود. اول به دلیل این که این امواج قابلیت انتقال پهنای باند زیادی را ندارند لذا در این نوع هدفون ها از کیفیت بالای صدا خبری نیست. همین طور به دلیل امکان دریافت این امواج بر روی رادیو امکان شنود صدای هدفون شما توسط اطرافیان وجود دارد که این موضوع نیز از دیگر معایب این روش می باشد. در کنار این ها، امکان تداخل امواج رادیویی و همین طور فرستنده های FM اطرافیان نیز بر سیستم شما وجود دارد  که در این صورت در صدای دریافتی شما ایجاد نویز خواهد گردید. همچنین با دور شدن از منبع رفته رفته کیفیت صدای هدفون شما کاهش یافته و نویز در صدای آن بیشتر می گردد.

اما رایج ترین و کاربردی ترین روشی که این روزها از آن استفاده می شود و غالب هدفون ها با این تکنولوژی تولید می گردند، استفاده از بلوتوث می باشد. با این روش شما پهنای باند بسیار بالاتر و در نتجیه کیفیت بسیار بیشتری نسبت به روش های قبلی خواهید داشت و علاوه بر این به دلیل جفت شدن هدفون مورد نظر با پلیر بلوتوث شما، امکان تداخل امواج و نویز نیز وجود ندارد. همین طور شما می توانید تا فاصله ی 10 متری از هر سمت منبع صوتی، صدا را بی کم و کاست دریافت نمایید. ویژگی دیگر این روش عدم نیاز به فرستنده می باشد و می توان مستقیما بلوتوث منبع را به هدفون بلوتوث خود متصل نمایید. امروزه بلوتوث بهترین و کم نقص ترین روش برای استفاده از هدفون با موبایل و لپ تاپ می باشد.

بهترین تکنولوژی استفاده شده جهت بی سیم شدن هدفون ها تا الان

در نهایت آخرین روش استفاده از امواج 2.4GHz می باشد. امواج استفاده شده در این روش، امواجی مشابه مودم های وایرلس و تلفن های بی سیم می باشند که نیازمند اتصال فرستنده به منبع صوتی می باشد. این فرستنده وظیفه ی دریافت صدا از منبع و انتقال آن به هدفون را دارا می باشد. مزیت این روش نسبت به بلوتوث پهنای باند بالاتر و در نتیجه کیفیت بهتر و برد بیشتر می باشد به طوری که در برخی مدل ها می توان تا 100 متر هدفون را از منبع دور کرده و همچنان از دریافت صدا مطمئن بود. اما به دلیل نیاز به اتصال سیمی فرستنده به منبع، این نوع هدفون ها قابلیت حمل و نقل زیادی نداشته و برای منابع ثابت صوتی مانند تلویزیون و کامپیوتر های رو میزی مناسب می باشند. در واقع این هدفون ها به هدفون های مخصوص تلویزیون معروف هستند.

به عنوان جمع بندی 4 روش برای بهره برداری بی سیم از هدفون ها وجود دارد که عبارتند از:

  • امواج مادون قرمز
  • امواج رادیویی FM
  • بلوتوث
  • امواج 2.4GHz

بیشتر بخوانید : 20 برند هدفون برتر دنیا بر اساس نظر بیش از 100 هزار خریدار
نتیجه گیری 

دو روش پایانی مرسوم ترین روش های امروزی می باشند که از تکنولوژی بلوتوث غالبا برای وسائل قابل حمل و نقلی مثل لپ تاپ و تلفن همراه استفاده شده و از امواج 2.4GHz بیشتر برای تلویزیون و منابع صوتی ثابت مشابه آن استفاده می گردد. شما میتوانید معتبرترین برند های هدفون دنیا با گارانتی معتبر و بهترین قیمت را از سایت هدفون دات آی آر خریداری کنید.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.