مقایسه کن

با Qualcomm aptX آشنا شوید

نوشته شده توسط: الیاس سالار | 1400/05/20 18:38:41

با استفاده از تکنولوژی صوتی Qualcomm aptX، تجربه ی صوتی وایرلس فوق العاده ای در انتظار شما خواهد بود چرا که با استفاده از کدک های این خانواده، صدا را به صورت تراز اولی در بستر بلوتوث منتقل خواهد شد. حال سوال اینجاست که این تکنولوژی چگونه کار می کند؟ برای کسب اطلاع از این موضوع توجه شما را به مقاله ی پیش رو جلب می نماییم.

aptX صدا را هنگام ارسال توسط یک منبع مانند گوشی موبایل فشرده سازی نموده و هنگام دریافت توسط وسائلی مانند هدفون یا اسپیکر بلوتوث از حالت فشرده خارج می نماید تا بدین شکل هنگام عبور از بستر نه چندان عریض بلوتوث، هیچ گونه آسیبی به کیفیت صدا وارد نگردد. این مساله به شما اطمینان خاطر خواهد داد که بیشترین بهره را از صدای هدفون خود خواهید برد. پس دیگر از این به بعد هنگام خرید هدفون یا اسپیکر بلوتوث می بایست چشمتان به دنبال لوگوی aptX باشد چرا که این بدان معنی است که شما با هر بار استفاده از وسیله ی خود از صدای با کیفیت آن لذت خواهید برد تا این امر به شما کمک کند بدون قطعی و افت کیفیت صدا، ریلکس کرده، تفریح کنید و از ارتباطات اجتماعی خود لذت ببرید. خانواده ی کدک های aptX شرکت کوالکام شامل aptX Low Latency، aptX HD و aptX Adaptive می باشد که پیش از توضیح نحوه ی عملکرد هریک خالی از لطف نیست که به تاریخچه ی ساخت و تکامل آن ها نیز اشاره ای داشته باشیم.

 

حدود 30 سال پیش و در اواخر دهه ی 80 میلادی، کدک صوتی aptX برای اولین بار متولد شد. این کار نوآورانه با تمرکز بر تکنیک های فشرده سازی صدا و به منظور انتقال صدا برای کاربردهای صوتی مختلفی در صنعت موسیقی و فیلم، ارتباطلات رادیویی و ... آغاز شد. در ادامه و در اوایل دهه ی 90 میلادی با استفاده ی آقای استیون اسپیلبرگ کارگردان مطرح هالیوودی از این تکنولوژی در ساخت فیلم های ژوراسیک پارک، لیست شیندلر و نجات سرجوخه رایان، پیشرفت این تکنولوژی سرعت گرفته و منجر به ارائه ی نسخه ی aptX Low Latency برای استفاده در مخابرات صوتی به منظور کاهش تاخیر گردید. پس از سال ها و در سال 2009، شرکت سنهایزر اولین هدست دارای تکنولوژی aptX را روانه ی بازار نموده و در نتیجه برای اولین بار صدای یا کیفیت و پایدار را به محصولات صوتی بی سیم هدیه داد.

در سال 2016 aptX HD که نسل جدید از تکنولوژی کدگذاری صوتی بود روانه ی بازار گردید تا بتوان از صدای حرفه ای و با کیفیت HD به صورت وایرلس نیز استفاده نمود و جالب بود که صدای HD تولید شده توسط این تکنولوژی به سختی از صدای HD در بستر کابلی قابل تشخیص بود. دو سال بعد و در سال 2018، همزمان با عرضه ی چیپ SoCs شرکت کوالکام که در بردارنده ی سنسورهای بیومتریک و سرویس های دستیار صوتی بود که علاوه بر ایجاد امکان افزودن قابلیت های متنوعی به هدفون، به ساخت آن ها در ابعادی کوچک تر، وزنی کمتر و از همه مهم تر با مصرف شارژ کمتر کمک نمود، aptX Adaptive نیز راهی بازار شد. استفاده از این کدک جدید صوتی موجب تنظیم پویای عملکرد صوتی برای بازی، موسیقی و فیلم می گردد که باعث انتقال استثنایی صدا بر اساس نوع کاربری و محیط قرار گرفته در آن می گردد.

حال که با تاریخچه ی پیدایش این کدک ها آشنا شدید به معرفی هریک از آن ها خواهیم پرداخت :

 

aptX : تکنولوژی اولیه ی کدک aptX توان صدای وایرلس را افزایش داده و موجب می شود در هنگام استفاده از صدای بلوتوثی که دارای این تکنولوژیست، کیفیت صدا کاهش نیابد. این تکنولوژی یک بهینه ساز بیت ریت می باشد تا شما اطمینان حاصل نمایید که صدایی با کیفیت از طریق پلیر بلوتوث شما انتقال می یابد. از اصلی ترین ویژگی های این کدک می توان به امکان پوشش کامل بازه ی فرکانسی گوش انسان که 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز می باشد و کیفیت ثابت صوتی فارغ از عوامل تاثیرگذاری از جمله شارژ باتری، فاصله تا پلیر و ... اشاره نمود.

 

aptX Low Latency : طبیعتا هیچ کس نمی خواهد بین صدا و تصویر بازی در حال پخش بر روی صفحه ی نمایش اختلافی وجود داشته باشد اما همانطور که می دانید وجود تاخیر در انتقال صدا از طریق بلوتوث ناگزیر می باشد. کدک جدید aptX صدا را به صورت همگام سازی شده با آنچه روی تصویر به نمایش در می آید منتقل می نماید تا بدین صورت صدای پا در بازی و اتفاقاتی که روی صفحه دیده می شود کاملا همزمان به نظر برسد. این کدک با کاهش تاخیر و افزایش سرعت انتقال صدا ضمن انتقال صدایی با کیفیت، صدایی همزمان با تصویر به شما عرضه می دارد. با استفاده از این تکنولوژی، تاخیر به 40 میلی ثانیه کاهش می یابد که این مقدژ ار حداکثر زمانی است که موجب خواهد شد تا شما صدا و تصویر را در بازی ها و فیلم ها به صورت همزمان مشاهده نمایید تا حرکت لب ها با صدا تطابق کامل داشته باشد.

هر دو تکنولوژی فوق صدا را با بیت ریت 16 بیت و سرعت نمونه گیری فرکانسی 48 کیلوهرتز انتقال می دهد. ضمن این که با استفاده از هر دو کدک فوق نسبت سیگنال به نویز 93 دسی بل و اعوجاج هارمونیکی کل 67 دسی بل می باشد.

 

aptX HD : این کدک به منظور پاسخگویی به نیاز روز افزون به صدای HD طراحی شده است. این تکنولوژی توسعه یافته، موزیک با Bitrate 24 بیت را در بستر بلوتوث پشتیبانی می نماید که این بدان معنی است که شنونده قادر خواهد بود کوچک ترین جزئیات را در صدا بشنود. این محصول جدید شرکت کوالکام با افزایش SNR به 129 دسی بل موجب کاهش بیشتر نویز پس زمینه گردیده است. همچنین با کاهش THD به 80 دسی بل نیز شما می توانید بدون حضور فرکانس های اضافه، از موسیقی خالص خود لذت ببرید. در این کدک نسبت به نسخه های قبلی در Sampling Rate تفاوتی ایجاد نشده است چرا که طبق آزمایشات به عمل آمده بر روی 24 شنونده، امکان تشخیص مداوم تفاوت صدا با نرخ نمونه برداری 48 کیلوهرتز و 96 کیلوهرتز وجود ندارد.

 

aptX Adaptive : جدید ترین کدک صوتی خانواده ی aptX برای کسانی طراحی شده است که می خواهند در محیط های پر از تداخل امواج همچنان از قید و بند سیم و کابل رها باشند. این تکنولوژی تلفیقی از aptX Low Latency که به صورت داینامیک یا پویا عمل می نماید و aptX HD که بیت ریت های را به صورت انطباقی تغییر داده و تنظیم می کند می باشد. لذا این تکنولوژی بر اساس مورد استفاده ی شما؛ این که در حال انجام چه بازی بر روی گوشی خود هستید، چه ویدیویی نگاه می کنید و یا در حال گوش کردن به چه نوع موسیقی هستید و همچنین بر اساس امواج رادیویی موجود در فضا، خود را بهینه سازی و تنظیم می نماید تا بدون قطعی از صدای با کیفیت و بدون تاخیر لذت ببرید.

 

در این مطلب با قسمت کوچکی از تکنولوژی شرکت Qualcomm آشنا شدیم که در حال حاضر در حدود 7 میلیارد دستگاه در جهان در حال استفاده می باشد. با استفاده از لوازم صوتی مجهز به هریک از محصولات خانواده ی aptX، در هنگام بازی بدون تاخیر صوتی / تصویری لحظات ضرب و شتم را از دست نخواهید داد، نمایش تلویزیونی مورد علاقه خود را با حرکت همزمان صدا و حرکت لب تماشا خواهید نمود، با شنیدن کوچکترین جزئیات بیشترین بهره را از موسیقی خود خواهید برد و از صدای بدون مشکل حتی در پر سر و صدا و شلوغ ترین مکان ها مانند فرودگاه لذت خواهید برد.

 

 

                                                                         



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.