مقایسه کن

درباره مشخصات هدفون ها بیشتر بدانیم : امپدانس

نوشته شده توسط: کمال عقلی | 1394/12/05 23:32:15

امپدانس یکی از مباحث علوم برق می باشد که دارای توضیحاتی گسترده و تخصصی می باشد که از ذکر آن ها پرهیز کرده و فقط در سطح مورد نیاز در مورد هدفون ها به آن می پردازیم.

امپدانس در واقع همان مقاومت سیم پیچ های هدفون می باشد که واحد آن بر حسب اهم سنجیده می شود. به دلیل وابستگی امپدانس به فرکانس ، مقدار امپدانس هدفون ها در فرکانس 1 کیلوهرتز سنجیده می شود. هرچه تعداد دور سیم پیچ های هدفون بیشتر باشد ، امپدانس آن نیز بالاتر خواهد رفت. این سیم پیچ ها انرژی الکتریکی وارده را به میدان الکترومغناطیسی تبدیل می کنند که نیرومحرکه ی ناشی از آن دیافراگم هدفون را به حرکت درآورده و تولید صدا می کند ( حداکثر مقدار صدای تولید شده تحت عنوان حساسیت در مشخصات فنی محصولات ذکر می شود).

به طور کلی می توان گفت در مقایسه ی دو هدفون با حساسیت مشابه و در فرکانس یکسان 1 کیلو هرتز ، هدفون با امپدانس بالاتر ، توان بیشتری برای رسیدن به حساسیت نامی خود لازم دارد. پس برای استفاده از هدفون با پخش کننده های کم توان مانند تلفن های همراه ، استفاده از هدفون های با امپدانس پایین مناسب تر است. هرچند که تلفن های همراه امروزی با باتری های پرتوان ، قابلیت تامین توان هدفون های با امپدانس بالاتر را نیز دارند. از سوی دیگر در صورت پایین بودن امپدانس یک هدفون و متصل کردن آن به دستگاه های پخش کننده ی قدرتمند ، با عبور جریان زیاد از هدفون امکان سوختن هدفون وجود دارد که چنین خرابی هایی شامل گارانتی نیز نخواهند شد. در نتیجه می بایست در هنگام استفاده از هدفون به بازه ی امپدانسی پخش کننده ی خود توجه داشت که امپدانس هدفون در آن بازه قرار داشته باشد.

در صورت بیشتر بودن تعداد دورهای سیم پیچ که در نتیجه افزایش امپدانس را در بر خواهد داشت، می توان نیرومحرکه ی بیشتری تولید کرد و در نتیجه دیافراگم ضخیم تری را به حرکت در آورد. صدای تولید شده ناشی از حرکت یک دیافراگم ضخیم تر، کیفیت صدای بالاتر و شفافیت بیشتری را در بر خواهد داشت. پس توصیه ی ما این است که بر اساس توان باتری تلفن همراه خود یا سایر پخش کننده ها و همین طور توان خروجی دستگاه های صوتی مورد استفاده، هدفون با امپدانس مناسب را انتخاب کنید. اگر پخش کننده ی شما کم توان است هدفون هایی با 16 یا 32 اهم امپدانس انتخاب بهتری هستند که با وجود کاهش اندک کیفیت اما هدفون را به حساسیت نامی خود خواهند رساند. هرچند در صورتی که کیفیت برای شما مهم تر از حجم صداست می توانید با صرف نظر از اندکی کاهش حجم صدا ، از هدفون های با امپدانس بالاتر نیز استفاده کنید. اما در صورت استفاده از پخش کننده های پر توان، به هیچ وجه از هدفون های با امپدانس پایین استفاده نکنید چرا که علاوه بر این که به طور قطع آسیب خواهند دید، پتانسیل پلیر خود در تولید کیفیت صدای بالاتر را نیز از هدر خواهید داد.



نظرات 1

کاربر
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۱:۲۸:۴۹
ممنونم بابت مطالب مفید و کاربردی شما

ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.