مقایسه کن

آشنایی با انواع میکروفون : الگوی برداشت یا Pickup Pattern Directionality

نوشته شده توسط: کمال عقلی | 1397/11/16 11:50:09

میکروفون ها از جهات مختلف دارای انواع متفاوتی می باشند که دانستن این ویژگی ها در هنگام انتخاب آن ها موجب می شود علاوه بر این که گزینه ی متناسب با نیاز خود را تهیه نمایید، هزینه ی مناسبی را نیز پرداخت نموده و از صرف هزینه ی اضافی جلوگیری نمایید. ما قصد داریم در این مقاله شما را با یکی از شاخصه های میکروفون آشنا نموده و انواع آن را بررسی نماییم.

یکی از کاراکترهای مهم در انتخاب میکروفون جهت دریافت صدا توسط آن ها می باشد یعنی این که میکروفون از یک یا چند جهت و از کدام جهت ها قابلیت ضبط صدا را داشته باشد. ما را در ادامه همراهی نمایید.

از این حیث میکروفون ها را می توان به سه دسته ی کلی تقسیم نمود:

  1. Uni-Directional : کلمه ی Uni به معنای "واحد" و "تک" می باشد و این بدین معنی است که این نوع میکروفون ها عمدتا از یک جهت صدا را با حساسیت بالا دریافت می کنند. این گروه از میکروفون ها را می توان به دو دسته ی کلی Cardioid و hypercardioid تقسیم نمود.
  • Cardioid : این کلمه به معنای "شکل قلب" می باشد و دلیل این نام گذاری الگوی قلب مانند نقشه ی قطبی این نوع میکروفون می باشد که در آن را زیر مشاهده می نمایید. در این نوع میکروفون صدا به صورت کامل از جهت جلویی میکروفون دریافت گردیده و صداهای جانبی با حساسیت کمتری دریافت شده و صداهای پشت میکروفون تا حد زیادی نادیده گرفته خواهند شد. این نوع تقریبا از کاربردی ترین انواع میکروفون می باشد به طوری بیشتر میکروفون های دستی با این الگو ساخته می شوند. ویژگی این دسته این است که که ضمن تاکید بر صدایی که میکروفون را به سوی آن گرفته ایم و هدفمان دریافت این صدای اصلی است، کمی فضا نیز برای جابجا شدن صدا و البته در مقابل نویز محیط نیز در نظر گرفته می شود.

Cardioid

  • Hypercardioid : این نوع نمونه ی تشدید شده ی میکروفون های Cardioid می باشد یعنی تمرکز بیشتری بر روی صدای اصلی شده و صداهای جانبی و پشت بیش از پیش حذف می گردند. این نوع غالبا برای ضبط صدایی با فاصله ی زیاد از میکروفون مناسب می باشد اما در مقابل به دلیل الگوی اغراق آمیز آن نسبت صدا نمونه ی Cardioid، صدا کمی طبیعی بودن خود را از دست می دهد اما در مقابل هیچ نویزی توسط آن دریافت نمی گردد.

Hypercardioid

 

  1. Bi-Directional : کلمه ی Bi به معنی "دو" می باشد و این یعنی، این نوع میکروفون صدا را از دو جهت کاملا مخالف ولی به صورت کاملا یکسان برداشت می کند. این نوع میکروفون تقریبا کم کاربردترین نوع بوده و تنها برای مصاحبه استفاده می گردد یعنی زمانی که می بایست صدای دو نفر را ضبط نماییم در حالی که میکروفون بین آن دو قرار دارد.

Bi Directional

 

  1. Omni-Directional : کلمه ی omni به معنای "همه" بوده و در این نوع میکروفون فارغ از جهت و زاویه، همه ی صداهای محیط توسط میکروفون به صورت یکسان برداشت می شود یعنی منبع صدا چه در جلو یا پشت و چه چپ یا راست میکروفون قرار گیرد، میکروفون صدای مشابهی را دریافت می کند. برای درک بیشتر این مفهوم می توانید نقشه ی قطبی یک میکروفون Omni-Directional را در ذیل مشاهده نمایید. کاربرد این نوع در زمانی است که صدا از همه ی جهات وارد شده و ما می خواهیم همه ی آن توسط میکروفون دریافت گردد یا این که صدا دائما در حال جابجایی بوده و ما امکان تغییر محل میکروفون را نداریم. در این حالت می بایست مراقب برگشت صدا از اسپیکرها به میکروفون باشیم چرا که این امکان وجود دارد که صدای منبع در یک حلقه بین میکروفون و اسپیکر قرار گرفته و دائما ضبط گشته و پخش گردد و تبدیل به نویز شود.

Omni Directional

صدای میکروفون های Omni-Directional کاملا عمومی و غیر متمرکز می باشد و فقط در صورتی که شما تمایل به ضبط همه ی صداهای محیط حتی نویزهای ناخواسته داشته باشید مناسب می باشد. به طور مثال در یک کنسرت وقتی شما می بایست صدای همه ی سازهای روی استیج را که از جهات مختلف منتشر می شود را دریافت نمایید انتخاب این نوع هدفون عاقلانه می باشد. البته حتی در این حالت نیز ریسک دریافت صدای حضار وجود خواهد داشت. اما در غیر این صورت و در صورتی که بخواهید فقط یک صدای واحد ضبط گردد انتخاب میکروفون های Uni-Directional مناسب تر می باشد. این نوع میکروفون ها فقط صدایی که دقیقا از رو به روی آن وارد می شود را با حساسیت بالا دریافت نموده و سایر صدا ها را به شکلی کاملا ضعیف دریافت نموده و حتی حذف می کند. به طور مثال برای پخش صدای یک سخنران، استفاده از این نوع میکروفون ها توصیه می گردد چرا که صدای وی به طور کاملا شفاف دریافت گردیده و همهمه ی شنوندگان حاضر در سالن نادیده گرفته خواهد شد.

به طور کلی و به عنوان جمع بندی می توان گفت میکروفون های Cardioid می تواند صدای اصلی را با دقت زیاد و سایر صداهای محیط را به صورت جزئی ضبط نماید و نوع Hypercardioid به همین شکل اما با شدت بیشتری فقط و فقط صدای اصلی را دریافت نموده و سایر صداها را به طور کامل حذف می نماید که این دو نوع زیر مجموعه ی میکروفون های Uni-Directional می باشند. مدل های Omni-Directional اما تمامی صداها را به صورت یکسان دریافت و ضبط می نماید و در انتها مدل های Bi-Directional دو صدا از دو سو را دریافت نموده و سایر صداها را نادیده می گیرد. البته میکروفون هایی نیز وجود دارند که امکان تنظیم جهت دریافت صدا در آن ها وجود داشته و می توانید بر حسب نیاز آن را تغییر دهید اما بدیهی است که مثل هر وسیله ی تخصصی دیگری نمی توانند با دقت نمونه های نام برده شده عمل نمایند.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.