مقایسه کن

استفاده از چند درایور در یک هدفون

نوشته شده توسط: کمال عقلی | 1399/07/17 19:05:39

عمده ی هدفون های موجود در بازار ائم از انواع داخل گوش یا رو و اطراف گوش، دارای یک درایور در هریک از کاپ های خود می باشند که این درایور به کمک سایر اجزاء خود وظیفه ی تولید صدا را بر عهده دارد. اما اخیرا و با پیشرفت های تکنولوژی، برندهای معتبر و تخصصی به منظور افزایش کیفیت صدا، قادر هستند در هریک از گوشی های هدفون از بیش از یک درایور استفاده نمایند. برای اطلاع از این که این تکنولوژی به چه نحوی موجب بهبود کیفیت صدا می گردد، شما را دعوت می نماییم تا به مطالعه ی ادامه ی این مقاله بپردازید.

درایور هدفون چیست ؟

یک درایور متشکل است از یک آهنربای دائم که در محصولات با کیفیت عمدتا از جنس نئودیمیوم می باشد که در طول زمان خاصیت مغناطیسی خود را حفظ نموده، تضعیف نمی گردد و همواره قادر خواهد بود میدان مغناطیسی مورد نظر را به نحو احسن ایجاد نماید. دیگر عضو یک درایور، سیم پیچی می باشد که با عبور جریان از آن تبدیل به یک آهنربای دائم و متغیر می گردد. جریان عبوری از این سیم پیچ در هدفون های بی سیم توسط باتری و در هدفون های سیمی توسط جریان جاری شده در سیم هدفون تامین می گردد که میزان این شارش بر اساس نوع موسیقی و سیگنالی که پلیر ایجاد می نماید متفاوت بوده و موجب ایجاد صداهای متفاوت در هدفون می گردد. برآیند این دو میدان مغناطیسی دیافراگمی که در میان این دو وجود دارد را به حرکت درآورده و این جنبش موجب به حرکت در آمدن مولکول های هوا و در نتیجه تولید صدا می گردد. طبیعی است که هرچه این درایور از قطر بیشتری برخوردار باشد، صدای تولید شده واقعی تر می باشد. این درایور ها عمدتا صداهایی با فرکانس 20 هرتز الی 20 کیلو هرتز را که در بازه ی شنوایی گوش انسان می باشند را تولید می نمایند هرچند که در هدفون های حرفه ای تر گاها این بازه عریض تر می باشد.

مطلب مرتبط : درایور هدفون چیست ؟ معرفی انواع درایور هدفون 

مفهوم تیون کردن و تاثیر آن بر کیفیت صدا 

یکی از اصلی ترین تفاوت های برندهای مختلف در تولید هدفون، نحوه ی تیون کردن محصولات آن ها می باشد. این بدان معناست که وقتی هدفون تنها دارای یک درایور باشد و این درایور به تنهایی وظیفه ی تولید پاسخ فرکانسی را بر عهده داشته باشد، هدفون مورد نظر تنها می تواند بر روی یک طیف از فرکانس ها تمرکز نموده و آن ها را به خوبی تولید نماید که در نتیجه کمی از بخش های دیگر بازه ی فرکانسی غافل شده و آن ها را با کیفیت پایین تری تولید خواهد نمود. به طور مثال برندهایی مانند جی بی ال و اسکال کندی برندهایی هستند که محصولات خود را عمدتا بر روی فرکانس های پایین (صداهای بم) تیون می نمایند تا بدین شکل هدفون های آن ها بیس هایی نرم، عمیق، کوبنده و با کیفیت تولید نمایند. در مقابل برندهایی مانند بیرداینامیک، سنهایزر و آکاجی با تکیه بر تیون کردن هدفون های خود بر روی فرکانس های بالا (صداهای زیر)، محصولاتی با صدای شفاف تر و تفکیک صدای بالاتر تولید می نمایند.

علت ساخت هدفون هایی با سه درایور 

امروزه هدفون هایی وجود دارند که در هر کاپ آن ها بیش از یک درایور مورد استفاده قرار گرفته است که بر اساس نوع کاربری هدفون مورد نظر وظایف مختلفی به هر درایور محول می گردد. در تولید هدفون های دو یا سه درایور که به منظور شنیدن حرفه ای موسیقی تولید می شوند هریک از درایور ها بر روی یک طیف فرکانسی تیون می گردند تا بتوان کل پاسخ فرکانسی را به نحو بهتری پوشش داده و دیگر کیفیت بخشی از آن ها کمتر نگردد. بدین شکل در هدفون های دو درایور، یک درایور وظیفه ی تولید بیس و دیگری وظیفه ی تولید تریبل ها را بر عهده خواهد داشت. در هدفون های سه درایو نیز درایور سوم وظیفه ی تولید Mid Range ها را بر عهده خواهد گرفت. همچنین تکنولوژی های به کار رفته در ساخت درایور ها نیز متفاوت می باشد. به طور مثال درایور های داینامیک در زمینه ی تولید بیس عملکرد بهتری داشته و در مقابل درایورهای آرمیچری در زمینه ی تولید تریبل کارایی بهتری دارند. لذا استفاده از چند درایور در یک گوشی هدفون این امکان را نیز میسر می سازد تا برای هر بازه ی فرکانسی، درایور مناسب تر را به کار برد.

فرق درایور داینامیک و آرمیچری

در برخی دیگر از هدفون ها که مخصوص بازی های رایانه ای یا شنیدن صدای واقعیت مجازی تولید می گردند از چند درایور برای تولید صداهای جهات مختلف و نه بازه های فرکانسی مختلف استفاده می گردد تا شرکت های سازنده بتوانند صدای محیطی واقعی به مشتریان خود عرضه نموده و شنوندگان نیز از صدای دالبی 7.1 کاناله لذت ببرند. لازم به ذکر است عمده ی هدست های گیمینگ رده پایین از صدای محیطی 7.1 کاناله ی مجازی برخوردار می باشند بدین معنی که در هر کاپ این هدست ها تنها یک درایور وجود دارد که به صورت نرم افزاری صداهای جهات مختلف را شبیه سازی نموده و احساسی نزدیک به صدای محیطی را به کاربران خود عرضه می نماید.

کلام آخر

در بحث تکنولوژی استفاده از چند درایو در یک کاپ هدفون، مسائل دیگری از جمله نحوه ی قرارگیری این درایوها در کنار یکدیگر نیز دخیل می باشد که به دلیل فنی و طولانی بودن توضیحات، از ذکر آن ها در این مقاله پرهیز نموده و در مقالات آتی به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.