مقایسه کن

آمپ هدفون چیست ؟ آیا ما به آمپ هدفون نیاز داریم ؟

نوشته شده توسط: الیاس سالار | 1400/10/29 20:32:04

از آنجایی که همه شما در مقاله دک هدفون یک مقدمه ای از آمپ و ساز و کار این دو قطعه خوانده اید، وقت را تلف نمیکنم و میرم سر اصل قضیه. فهمیدیم که دک هدفون قطعه ای است که صدای آنالوگ را به دیجیتال تبدیل میکند وبه آمپ هدفون ارسال میکند. در این مقاله میخواهیم بررسی کنیم که آمپ هدفون چیست و چه کاربردی دارد ؟ با ما همراه باشید.

آمپ چیست ؟

آمپلی فایر هدفون یک تقویت کننده نسبتا کم مصرف است که سیگنال صوتی ولتاژ پایین را از یک دستگاه منبع ( یک صفحه گردان، رایانه شخصی یا تلفن هوشمند) می گیرد و تا حد کافی ولتاژ را بالا می برد تا بتوان آن را به امواج صوتی که از هدفون یا بلندگوی شما خارج میشود، تبدیل کند.

این دستگاه مانند بلندگو هایی است که برای تغذیه بلندگو های بزرگ استفاده میشود ولی در ابعاد و مقیاس پایین تر.

از آنجایی که هدفون ها معمولا شارژ میشوند و نیازی به برق ندارند، پس میشود آنها را در هر مکانی بدون توجه به پریز و امکانات آن مکان، استفاده کرد. این مورد در آمپ هم صدق میکند و برخی آمپ ها از باتری استفاده میکنند و نیازی به برق مستقیم از پریز ندارند.

برخی از آمپ ها نیز در خود مبدل های داخلی DAC (Digital To Analog Converter) دارند که از پورت USB  نیز به جای اتصال اپتیکال یا کواکسیکال برای اتصال مستقیم به لپتاب یا رایانه شخصی بهره میبرند.

headphone amplifier

چرا ما به آمپ هدفون نیاز داریم ؟

به این نکته دقت کردید که : تمام دستگاه هایی که در بازار است از ابتدا دارای یک DAC و تقویت کننده هستند، به همین دلیل است که میتوانید کابل هدفون را وصل کنید و صدا را بشنوید، پس چرا به یک قطعه جداگانه یا اضافی نیاز دارید ؟

متاسفانه کیفیت قطعات داخلی هدفون ها بسیار متفاوت است، پس کیفیت صدای خروجی نیز به همین وسعت و تنوع است، یک مک بوک پرو دارای دک مناسب و آمپلی فایر هدفون داخلی است، پس به نظر میرسد ارزش قطعه اضافه را نداشته باشد ولی بسیاری از لپتاب های دیگر مثل Dell Inspiron N5110، به دلیل دک و آمپ بسیار ضعیف و بد، صدای افتضاحی هم دارند. در مورد تلفن همراه هم صدق میکند: برخی صدای وحشتناکی دارند ولی از طرفی تلفن هایی مانند LG V60 ThinQ عالی هستند.

ولی سوال اصلی بی پاسخ ماند که : آیا کسی به آمپ هدفون نیاز دارد؟ قابل تامل است اما پاسخ کلی آن این است که: اگر در جستجوی صدای عالی هستید، پاسخ کاملاً مثبت است.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.