مقایسه کن

مدت زمان صحیح برای استفاده از هدفون

نوشته شده توسط: معین | 1401/03/25 18:53:52

همانطور که می‌دانید امروزه ارتباطات بین جوامع مختلف و فرهنگ‌ها، بیشتر از طریق فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مختلف انجام می‌شود و به همین نسبت نیز، استفاده از هدفون در بین افراد جامعه افزایش یافته است. هدفون‌ها و هدست‌ها به افراد این امکان را می‌دهند تا از موسیقی لذت ببرند و از آن‌ها برای تماس تلفنی و بازی‌های آنلاین استفاده کنند. یکی دیگر از دلایل استفاده زیاد از هدفون‌ها، سهولت در استفاده و حمل آن‌ها است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. همچنین از دیگر دلایل استفاده زیاد از هدفون‌ها، ویروس منحوس کرونا بود که کل دنیا را درگیر کرد. پس از شیوع این ویروس، اکثر افراد جلسات مجازی خود را با هدفون‌ انجام می‌دادند. اما با وجود تمامی این مسائل، سوالاتی در مورد مدت زمان صحیح برای استفاده از هدفون و ایمنی این وسیله مطرح شده است که ما در این مقاله از سایت هدفون دات آی آر قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مدت زمان صحیح برای استفاده از هدفون

سوالات مختلفی برای نحوه ایمنی و استفاده از هدفون از هدفون مطرح شده است که در این مقاله چندین مورد از این سوالات را به همراه پاسخ آن‌ها ارائه می‌دهیم.

صدا چگونه باعث کم شنوایی می‌شود؟

مگر قرار نیست صدا ابزاری باشد که ارتباط و آگاهی از محیط ما را بیشتر کند؟ پاسخ به این سوال کلمه بله است. در واقع صدا یک شیوه ارتباطی ضروری است که ما را به محیط خود آگاه می‌کند. با این حال، گوش داخلی به تعادل صوتی که درک می‌کند، بسیار حساس است. هزاران سلول در گوش وجود دارد که برخی از آن‌ها ساختارهای مویی کمی به نام سلول‌های مویی دارند. این سلول‌ها وظیفه انتقال صدا از گوش به مغز را بر عهده دارند و صدای منتقل شده در آنجا بیشتر پردازش می‌شود. صدای بیش از حد می‌تواند باعث آسیب دائمی به این سلول‌ها شود که مکانیسم انتقال صدا را مختل می‌کند.

این آسیب ممکن است از طریق اتصال بین سلول‌های مو و سلول‌های عصبی نیز رخ دهد، که می‌تواند با صدای اضافی قطع شود، حتی اگر سلول‌های موی طبیعی باقی بمانند. به صورت خلاصه، این موضوع تنها بیانگر یک چیز است: صدای بسیار بلند، برای بدن ضرر دارد.

اندازه مناسب صدا چقدر است؟

یکی از نکات بسیار مهمی که هنگام استفاده از هدفون باید به آن دقت داشته باشید، این است که هدفون‌های شخصی با حداکثر صدا در حدود 105 الی 110 دسی بل تنظیم می‌شوند. طبق مطالعات انجام شده و تحقیقات تیم هدفون دات آی آر، قرار گرفتن در معرض صداهای بالاتر از 85 دسی بل (برابر با صدای ماشین چمن زنی یا دمنده‌های برگ که در پارک‌ها استفاده می‌شود)، به مدت بیش از یک الی دو ساعت می‌تواند باعث آسیب احتمالی به گوش شود. در حالی که قرار گرفتن در معرض صدای 105 الی 110 دسی بل می‌تواند در پنج دقیقه باعث آسیب رسیدن به گوش شود.

همچنین صدای کمتر از 70 دسی بل بعید است که آسیب قابل توجهی به گوش وارد کند. دانستن این موضوع بسیار مهم است، زیرا حداکثر حجم دستگاه‌های شنوایی شخصی بالاتر از آستانه‌ای است که در آن آسیب رخ می‌دهد. این موضوع هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان صدق می‌کند. بنابراین اهمیت زیادی دارد که به عنوان یک شنونده آگاه باشید که اکثر دستگاه‌ها، در واقع می‌توانند به شکلی استفاده شوند که برای بدن انسان مضر باشد. در نهایت باید به دنبال هدفونی باشید که علاوه بر راحت بودن، برای شما ضرر نداشته باشد.

مدت زمان استاندارد برای استفاده از هدفون چقدر است؟

علاوه بر حجم صدا، مدت زمان قرار گرفتن در معرض صدا نیز، عامل مهمی است که به آسیب احتمالی گوش کمک می‌کند. به بیانی ساده‌تر، صداهای بلند به صورت طولانی، می‌توانند آسیب زیادی به گوش‌ها وارد کنند. شاید جالب باشد بدانید که اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA)َ، کارفرمایان را موظف می‌کند که محافظ شنوایی را برای کارمندان خود با سطح صدای 85 دسی بل، برای بیش از هشت ساعت ارائه دهند.

 

در حالی که ممکن است از نظر شما این مدت طولانی به نظر برسد، استفاده از هدفون فقط با کمی بیشتر از این حد صدا، و مدت زمان یک ساعت، می‌تواند باعث آسیب رسیدن به گوش انسان شود. حتی اگر تصور کنید که گوش دادن به موسیقی با مدت زمان و صدایی بیش از 85 دسی بل، لذت بخش است. نکته بسیار مهم این است که گوش دادن به هر نوع صدایی باید برای مدت زمانی نامحدود، باید در سطح مناسبی باشد تا بتوانیم آن را به عنوان صدای ایمن شناسایی کنیم. البته توصیه تیم هدفون دات آی آر به شما این است که همیشه تعادل بین مدت زمان استفاده و بلندی صدا را رعایت کنید، زیرا این موضوع نکته‌ای بسیار ضروری است.

کلام آخر

موارد ذکر شده در این مقاله، به صورت علمی به اثبات رسیده است و همین موضوع نشان دهنده اهمیت آن است. بنابراین زمان استفاده از هدفون، حتما به این نکته دقت داشته باشید که میزان صدایی که پخش می‌شود، از حد گفته شده در مدت زمان ذکر شده در این مقاله بیشتر نباشد. زیرا با رعایت این نکات، می‌توانید گوش‌ها و بدن سالمی داشته باشید. در نهایت اگر قصد خرید هدفون را دارید، توصیه می‌کنیم همین الان به فروشگاه هدفون دات آی آر مراجعه کنید و انواع مختلف هدفون‌ها را مشاهده و خریداری کنید.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.