مقایسه کن

درایور هدفون چیست ؟ معرفی انواع درایور هدفون

نوشته شده توسط: مهراد ضروریان | 1399/10/07 17:42:48

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی شاهد استفاده از طراحی ها و مهندسی های جدیدی در هدفون ها هستیم اما در عین حال همچنان قلب تپنده ی هر هدفون که درایور آن می باشد دارای تنوع انگشت شماری است که در این مقاله به بررسی 3 نوع اصلی درایور هدفون می پردازیم.

درایور هدفون چیست ؟ 

درایور در هدفون ها مهمترین قسمت هدفون است زیرا سیگنال الکتریکی را به صدا تبدیل میکند. یک درایور تشکیل شده از قسمت های کوچکیست که با اتصال به همدیگر باعث ایجاد صدا در گوش ما میشود، قمست هایی که شامل : آهنربا، دیافراگم، سیم پیچ صدا و ... میشود. حال ما به بررسی انواع درایور های به کار رفته در هدفون میپردازیم. 

1) درایور هدفون مدل داینامیک

این نوع درایور که پر استفاده ترین نوع می باشد در سال 1924 توسط Edward W. Kellogg و Chester W. Rice.  و در یک اسپیکر معرفی شد که دقیقا عمل مشابه میکروفون را در جهت عکس انجام می داد. امروزه ساخت این درایور آسان تر شده و از لحاظ قیمتی تولید آن به صرفه تر می باشد به همین دلیل این روزها از اسپیکر های کوچک درون تلفن های همراه تا سیستم های صوتی ماشین و ساند بار های خانگی اکثرا از این نوع درایور استفاده می کنند.

از لحاظ صدایی این درایور ها timbre و تنالیته نزدیک به واقعیت دارند بدین معنا که صدای سازها را واقعی تر و با ضخامت بیشتری تولید می کنند، همچنین پرتاب بیس نیز به خاطر ساختار درایور مناسب بوده و ضرب آهنگ به خوبی منتقل می گردد.

اطلاعات بیشتر : تنالیته چیست و چه کاربردی در هدفون ها دارد ؟

 اما این تکنولوژی محدودیت هایی نیز در خود دارد که از جمله ی آن ها می توان به کنترل ضعیف تر درایور بر فرکانس های بالا و در مجموع تریبل های خشک و کمی تیز، وجود نویز بیشتر و لول جزئیات کمتر اشاره نمود. لازم به ذکر است این موارد به طور کلی عنوان می گردد و در هدفون های گران قیمت ممکن است با مهندسی های پیشرفته این موارد کاهش پیدا کرده باشند.

درایور هدفون مدل داینامیک

2) درایور هدفون مدل پلنار مگنتیک (Planar Magnetic)

این نوع درایور اکثرا در هدفون های پشت باز میان رده و گران قیمت استفاده می شود چرا که تکنولوژی ساخت آن ها پیچیده تر از نوع داینامیک بوده و دارای ضخامت بسیار کم اما قطر بیشتری می باشند. به علت همین ضخامت کم کنترل درایور در کرانه های محدوده فرکانسی( خیلی بم یا خیلی زیر) بسیار بهتر از داینامیک بوده و میزان ارتعاشات ناخواسته درایور یا همان نویز کم تر می باشد.

از لحاظ صدایی این نوع درایور ها به لطف ضخامت کم، صدایی تمیز تر و شفاف تر ارائه می نمایند، سطح جزئیات بالا بوده و استیج ترسیمی بزرگی دارند. همچنین در کنار کنترل خوب، محدوده بیس را تا عمق 20 هرتز به خوبی تولید می کنند و تریبل نرم تر و تیزشدگی صدا کمتر است.

اما در این نوع درایور نیز محدودیت هایی وجود دارد؛ به علت استیج ترسیمی بزرگتر، ساز ها و صدای خواننده از عقب تر پخش می شود که این امر ممکن است کمی از ضخامت صدا کاسته و آن را از حالت طبیعی خارج نماید لذا صدا کمی دیجیتالی شنیده شود، انرژی بیس کمتر از داینامیک ها است و بیشتر تاکید روی افزایش عمق آن است تا بلندی، بنابراین ممکن است این نوع درایور برای افراد بیس هد مناسب نباشد.

درایور هدفون مدل مگنتیک

3) مدل الکترواستاتیک

این درایورها به صورت انحصاری فقط در هدفون های گران قیمت استفاده می شوند و تکنولوژی ساخت آن ها از پلنار مگنتیک هم پیچیده تر بوده و احتیاج به آمپلی فایر های مخصوص برای درایو شدن دارند. ضخامت درایور نیز بسیار کم بوده و در نتیجه میزان کنترل صدا بالا و سطح نویز خیلی کم می باشد.

از لحاظ صدایی جزئیات حرف اول را در این تکنولوژی می زند و اکستنشن بیس و تریبل و ابعاد استیج صدا در سطح بسیار خوبی قرار دارد. ایمیجینگ و جداسازی سازها به خوبی انجام شده و سرعت درایور در پاسخ به فرکانس ها سریع و بدون تاخیر هست.

اما این تکنولوژی نیز محدودیت هایی دارد که از جمله ی آن می توان به قیمت بالا، نیاز به وجود آمپلی فایر های محدود برای درایو، کمی دیجیتالی تر شنیده شدن تیمبر ساز ها نسبت به داینامیک و محدود بودن تنوع هدفون هایی که از این درایور استفاده می کنند اشاره نمود.

درایور هدفون مدل الکترواستاتیک

بیشتر بخوانید : استفاده از چند درایور در یک هدفون 

جمع بندی

به طور کلی اکثر هدفون های بازار از درایور داینامیک استفاده می کنند و این نوع درایور از لحاظ تنوع بر انواع دیگر ارجحیت داشته و برای هر سلیقه ی صدایی چندین هدفون وجود دارد. اگر واقعی و ارگانیک بودن صدا برایتان اولویت دارد هدفون های رده بالای داینامیک گزینه های خیلی خوبی هستند. اما اگر علاقه مند به هدفون های پشت باز و صدای اوپن و استیج وسیع در کنار بیس عمیق هستید می توانید نگاهی نیز به مدل های پلنار مگنتیک بیاندازید و اگر هم خاص بودن هدفون و شنیدن کوچکترین جزئیات برایتان اولویت دارد نمونه های الکترواستاتیک این قابلیت را ارائه می دهند.

در نهایت ذکر این نکته که مطالب گفته شده به صورت اجمالی صادق است و ممکن است یک هدفون داینامیک رده بالا کنترل صدای بهتری نسبت به یک پلینار ضعیف داشته باشد و بلعکس. همچنین فقط داشتن یک هدفون به معنی دریافت صدای خوب نبوده و در کنار آن کارت صدا یا آمپلی فایر مناسب نیز تاثیر زیادی ایجاد می نماید.

با تشکر از جناب آقای پوریا میرزائی ادمین پیج تلگرامی آدیو فایل ایران (با وی پی ان وارد شوید)



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.