مقایسه کن

آشنایی با فناوری نویز کنسلینگ (Noise Cancelling) و کاربرد آن

نوشته شده توسط: معین | 1401/03/11 22:24:31

در عصر امروزی هدفون‌ها را می‌توانیم به عنوان بخش جدا ناپذیری از زندگی افراد جامعه در نظر گرفت. مردم در اوقات فراقت، در مسافرت، زمان بازی، هنگام مسافرت و سایر مواردی که از این قبیل است، استفاده می‌کنند. گجت‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که امروزه در این دیوایس‌ها به کارگیری شده است، محبوبیت آن دو برابر شده است. اما یکی ویژگی‌های مهم هدفون‌ها در عصر امروزی نویز کنسلینگ یا Noise Cancelling می‌باشد. ما در این مقاله از سایت هدفون دات آی آر قصد داریم به بررسی این قابلیت بپردازیم، بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

آشنایی با فناوری نویز کنسلینگ (Noise Cancelling) و کاربرد آن

در گذشته‌های نه چندان دور اولین هدفون با قابلیت نویز کنسلینگ به منظور استفاده خاص، طراحی و تولید شد. برای مثال این هدفون‌ها در صنعت هواپیمایی و برای خلبان‌ها طراحی شده بود تا در زمان پرواز، نویزهای موجود آن‌ها را اذیت نکند. اما رفته رفته کمپانی‌های بزرگ و هوشمند تصمیم گرفتند این فناوری را در هدفون‌ها و هدست‌های معمولی هم به کار بگیرند. پس از این موضوع، کاربران استقبال بسیار خوبی از این مدل هدفون‌ها کردند و شرکت‌های بیشتری به این فناوری روی آوردند.

فناوری نویز کنسلینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

بدون شک اگر شما یکی از افرادی باشید که از هدفون‌ها استفاده زیادی می‌کنند، می‌دانید که اگر در محیط‌های شلوغ، یا مکانی پر سرصدا مانند قطار و اتوبوس از هدفون استفاده کنید، صدای محیط اذیت کننده است. نویز کنسلینگ این امکان را به شما می‌دهد تا نویز و سایر صداهای اذیت کننده اطراف خود را نشنوید و به راحتی صدای هدفون را متوجه شوید. اما نحوه عملکرد این قابلیت به چه شکل است؟

قابلیت نویز کنسلینگ فعال، در حقیقت به کمک یک اصل فیزیک که به آن لغو فاز می‌گویند، عمل می‌کند. تمامی صداهای موجود در دنیا به صورت امواج هستند و گوش موجودات مختلف، قابلیت شنیدن این امواج و صداها را دارد. این امواجی که در هوا هستند، باعث می‌شوند مولکول‌ها در سطح هوا به حرکت درآیند. هدفون‌ها و هدست‌هایی که قابلیت نویز کنسلینگ را دارند، دارای یک یا چند میکروفون کوچک در قسمت داخلی هستند که باعث پردازش و بررسی صدا می‌شود. پس از اینکه صدا بررسی شد، فاز مخالف آن از طریق بلندگوهای هدفون‌ و درایورهای آن پخش می‌شود. چنین کاری سبب می‌شود تا صدای مخالف، حرکت مولکول‌هایی که در هوا هستند را متوقف یا کاهش دهد. بنابراین شما می‌توانید صدای مناسبی را از طریق بلندگوهای هدفون یا هدست بشنوید.

فرکانس‌های صدایی که پایین‌تر هستند، به نوعی شکل موج طولانی‌تری دارند. بنابراین، اغلب مواقع صداهایی که توسط نویز کنسلینگ هدفون‌ها حذف می‌شود، در فرکانس‌هایی بین 50 هرتز الی 1 کیلوهرتز هستند. این موضوع به این دلیل است که چیپست‌ها و تکنولوژی‌های بکار رفته در نویز کنسلینگ بهتر می‌توانند صداهای موجود در این فرکانس‌ها را تشخیص دهند.

انواع نویز کنسلینگ

ویژگی Noise Cancelling در واقع در دو نوع فعال و غیرفعال عرضه و ارائه شده است که در ادامه به معرفی هرکدام از این موارد می‌پردازیم.

نویز کنسلینگ Passive یا غیر فعال

این نوع از نویز کنسلینگ در واقع به کمک عایق‌ها و لاستیکی که در اطراف گوش کاربر قرار می‌گیرد، از ورود صداهای مختلفی که در محیط وجود دارد، جلوگیری می‌کند. هدفون‌هایی که در سایت هدفون دات آی آر وجود دارد، از بهترین لاستیک‌های اطراف گوش تهیه شده‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها نهایت لذت را ببرید. اما نویز کنسلینگ گاهی اوقات در هندزفری‌های بی‌سیم هم استفاده می‌شود. در صورتی که با این گروه از هندزفری‌ها آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم همین الان به مطالعه مقاله هندزفری بی‌سیم چیست مشغول شوید. این هندزفری‌ها اغلب لاستیک‌هایی دارند که با داخل شدن به گوش، عملا تا حد بسیار زیادی از ورود صداهای اطراف و محیط جلوگیری می‌کند.

نویز کنسلینگ Active یا فعال چیست؟

ویژگی Active Noise Cancelling در واقع از یک فناوری پیشرفته استفاده می‌کند. هدفون‌هایی که از این ویژگی بهره‌مند هستند، به راحتی می‌توانند صدای محیط اطراف را شناسایی کنند. بررسی و شناسایی صدای محیط بیرونی باعث می‌شود تا یک ضد نویز برای آن‌ها تولید شود. بنابراین، صدایی که در نهایت توسط بلندگوی هدفون تولید می‌شود، با بهترین کیفیت به گوش مصرف کننده می‌رسد. دقت داشته باشید که این قابلیت معمولا برای حذف صداهایی کاربرد دارد که در فرکانس پایینی قرار دارند. شاید جالب باشد که بدانید هدفون‌های استریو نیز از این قابلیت استفاده می‌کنند و نویز را به صورت کامل از بین می‌برند و بهترین صدای ممکن را به کاربر ارائه می‌دهند. توصیه می‌کنیم مقاله بهترین هدست برای استریم و تولید محتوا را مطالعه کنید تا بیشتر با این دسته از هدفون‌ها و هدست‌ها آشنا شوید.

کلام آخر

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، امروزه افراد در زمان‌های مختلفی از هدفون‌ها استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا بود. فناوری نویز کنسلینگ به شما این امکان را می‌دهد تا صداهای مزاحمی که در اطرافتان وجود دارد را نشنوید و عملا از صدای تولید شده توسط هدفون، نهایت لذت را ببرید. در نهایت اگر به دنبال خرید هدفون هستید، توصیه می‌کنیم همین الان به فروشگاه سایت هدفون دات آی آر مراجعه کنید و بهترین‌های موجود در بازار را مشاهده کنید.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.